Suurmiesten kielenkäytöstä
Pääasiallisesti jok'ikisen Suomen suurmiehen kielenkäyttö on
lennokasta, mahtipontista ja mahdollisimman vanhahtavaa. Erityisesti
suurten runoniekkojemme puhekielikin antaa paikoittain vaikutelman jopa
hätäisesti improvisoidusta runonpätkästä. Koska suurmiehemme kuitenkin
sikailevat ja seikkailevat vapautuneina ja rappeutuneina, viljelevät he
mielellänsä kosolti enemmän tai vähemmän mielikuvituksellisia
kirosanoja ja solvauksia. Lähempänä nykyaikaa lymyilevät ilmaukset
kuten "mutsinnussija" ja "juoda itsensä totaaliseen tuubaan" ovat
mukana huumorin, kontrastin ja anakronismin itsensä tuovan huumoriarvon
takia. Taikasieniä nautittuaan Kivi ja Lönnrot mölisevät kuin
60-70-luvun hipit konsanansa. Kontrastia tuovat muutenkin kaikenlaiset
äkilliset hätäiset tokaisut. Huvittavaa anakronismia taas on jo siinä,
että joku Mannerheim yleensäkin kohtaa aiemman sukupolven Runebergin.
Lukija on voinut aikaisemmin miettiä, mitä tapahtuisikaan jos
Mannerheim ja Runeberg kohtaisivat? No, meidän näytelmässämme
Mannerheim päätyy juomaan Runebergin pontikat ja Runeberg päätyy
pieksämään Mannerheimia mahaan, jotta tämä antaisi ylen hänen
kallisarvoisen pontikkansa korkojen kera. Mutta nyt eksymme etäälle
kielenkäytön aihepiiristä.
Mannerheimin
puheenparsi on luku sinänsä; häntä kun mollataan tässä näytelmässä ehkä
eniten kaikista. Syy tähän löytyy mm. siitä että hänet taannoin
äänestettiin Suomen kansan toimesta kaikkien aikojen suurimmaksi
suomalaiseksi. Mannerheimimme puhuu "siansaksaa", suomen, ruotsin,
saksan ja venäjän sekasotkua, joka tosin tuntuisi paranevan laadultaan
parin marskin ryypyn jälkeen. Täten me mm. herätämme taasen eloon
kysymyksen kuinka paljon suomalaista Mannerheimissa nyt loppujen
lopuksi edes olikaan.
Suurmiehet rakastavat
toistuvia fraaseja, joissa kiteytyy suurmiehekkyys. Tällaisia ovat
esimerkiksi Snellmanin "vanha kettu", asian "kaluksi tuleminen" ja
tietysti Runebergin röyhkeä "Hå hå håå!"
Suurmiesten hevosille on annettu rajoittunut puheen lahja faabelien
tapaan. Aisopoksen tarinoista poiketen elukoidemme edesottamukset eivät
kuitenkaan ole luonteeltaan opettavaisia, ellei sitten joku kohtalaisen
sairas yksilö sellaisiksi niitä halua mieltää. Missään tapauksessa
niitä ei sellaisiksi ole tarkoitettu. Sivumennen sanoen lukija
saattaisi odottaa, että tällaisessa kansallisromanttisessa eepoksessa
olisi paikallaan ylistää suomenhevosta, hakkapeliitan ikiaikaista
uskollista kasvinkumppania, mutta onhan jo sanomattakin selvää,
etteivät meidän suoraan sanoen sikamaiset lurjuksemme ja kelmimme
sellaiseen ylevyyteen yllä vaan kuolaavat parempien maiden paremman
väen parempien elukoiden perään - häpeällisesti.
Suurmiesten keskinäisistä voimasuhteista
Voimakkain suurmiehistä on itseoikeutetusti Runeberg. Näin ollen hän on
myös rappeutunein ja sikailevin. Paljon mahtia on myös Mannerheimilla,
joskin hänen suurimmaksi ansiokseen jää todellinen suurmiehen
viinapää; vaikka hän olisi kuinka sekaisin, hieman oksenneltuaan
hän on jälleen valmis uusiin seikkailuihin. Eino Leino on saanut
näytelmässämme jonkinlaisen pyhän narrin osan. Muut suurmiehet
pilkkaavat häntä ja kutsuvat häntä "tuhnuttavaksi läskiksi", mutta
joskus hän pukee yllensä myös hyveyden viitan. V.A. Koskenniemeen
suhtaudutaan pelonsekaisella kunnioituksella. Eugen Schaumann ei ole
hengen jättiläinen, mukana vain tulevan tekonsa ansiosta, joten hänet
on alennettu kyyppariksi. Sibelius on arvostettu suurmies ja
protagonisti, Aino viaton ja puhdas - toisin kuin irstauden kuningatar,
savolainen Minna Canth. Topelius on arvostettu, vaikkakin hieman
epäilyttävä tapaus. Satusetä, mokoma namusetä. J.V. Snellmanista
on tullut paljon kaivattu diplomaattinen järjen ääni rikkonaisen
suurmiesten joukon sikailevaan kokonaisuuteen. Viinan vaikutuksen alaisena Snellmanista tuli kuitenkin väliaikaisesti pikemminkin Runebergin talutusnuorassa kulkeva koira. Aleksis
Kivellä oli vastaava rooli, ennen kuin hänkin jo joutui
aikamoiseen rappioon. Elias Lönnrot on pitkän linjan raittiusmiehenä
suurmiehistä tavallaan heikoin, onhan hänellä luonnollisesti heikoin
viinapääkin. Kilttinä miehenä hän tuo lukijalle jotakin, johon
samaistua Runebergin eläimellisen mylvinnän sijaan. Kivi toimii
Lönnrotin ystävänä, suojelijana, ja humalaan juottajana, joskin hänkin
moittii Lönnrotia äpäräksi kun siltä tuntuu. Ahlqvist on antagonisti,
koska hän piinasi aikoinaan Aleksis Kiveä. Josef Julius Wecksell on
kaatunut sankari. Ulkomaan suurmiehiin suhtaudutaan varauksella, joskus
pilkallisesti. Mika Waltarin rooli on mystinen. Hän tuntuu matkustavan
täysin vapaana ajassa ja paikassa poiketen vielä vain tavanomaisista
anakronismeista ja epäjohdonmukaisuuksista.
Suurmiehet eivät liiemmin arvosta toistensa saavutuksia, koska ovat
niin itserakkaita ja lapsellisia. He ovat nykyajan mittapuulla
moraalittomia rasisteja, alkoholisteja sekä irstailijoita ja tämä saa
myöhemmissä näytöksissä suorastaan absurdit mittasuhteet saavuttaen
karnevaalin hengen.
Suurmiesten yliluonnollisista kyvyistä
Meidän kansakuntamme kivijalat eivät ole tavallisia tallaajia vaan he
ovat kuolevaisia kunniakkaampia. Heillä on mm. ilmeinen kyky nähdä
tulevaan; kenestä tuleekaan kansalliskirjailija, kenestä taas
presidentti tai muuten valtiomies. Tästä huolimatta he yrittävät
muokata historiaa mielensä mukaan ja yleensä he pönkittävät itseään.
Esimerkiksi kansallisrunoilijaksi uskoo tulevansa niin Runeberg, Leino
kuin Koskenniemikin. Vekkulia on, että mehän tiedämme kuinka
todellisuudessa kävi. Kenties suurmiehet kieltävät totuuden itseltään
ja ovat mm. siksi niin ajoittain depressiviisiä ja hunningolla, kenties
he saavatkin vain eteviä etiäisiä tulevista tapahtumista. Jospa
tulevaisuus liikkuu alati. Toisinaan suurmiehet saavat vaikutteita
toisiltaan ja viittaavat tuleviin teoksiinsa ja toisinaan on kuin
heidän koko tuotantonsa olisi jo historiaa.
Myöhemmissä näytöksissä paljastuvat Lönnrotin
akateemisissa piireissä kauan salatut alkukantaiset shamanistiset
voimat, jotka kutsutaan esiin vain todellisessa hädässä. Tärkein
suurmiehiä yhdistävä yliluonnollinen voima ei ole se ilmeinen nerous,
luovuus ja viisaus; ei se hengen palo tai laulun lahja; ei edes
hämmästyttävä viinapää ja libidon voima; vaan ennen kaikkea uskomaton
röyhkeys ja suoranainen vittumaisuus, sanalla sanoen: kusipäisyys.
(Teksti laajentuu.)
sunnuntai, 5. elokuu 2007
Kommentit